Sunday, November 8, 2015

Vertrek, Aankomst in Dakar en Dag 1: Kaolack

Vertrek (06/11/'15)
Departure (06/11/'15)

8u00: We zijn vertrokken. We hebben afgesproken met Albert, de oprichter van Accion Senegal, op de luchthaven van Barcelona. Het wordt een lange dag, maar we zijn er klaar voor! J
8.00: We have departed. We have arranged with Albert, the establisher of Accion Senegal, to meet on the airport of Barcelona. It is going to be a long day, but we are ready for it J

19u00: We zijn ondertussen in Madrid, de groep is nu compleet. Omdat we enkele uren te verdrijven hebben, gaan we rustig iets drinken en gezellig iets eten. Daarna staat er ons een vlucht van zo’n kleine 5u te wachten naar Dakar.
19.00: Meanwhile, we’re in Madrid and the group is complete. Because we have quite some spare time before the plane leaves, we’re heading for a drink and something to eat. After that, we have a 5 hour flight ahead of us, to Dakar.

3u30: Geland in Dakar. Pape (een Senegalese medewerker van Accion Senegal, vriend van Albert en gids tijdens  onze reis) staat ons op te wachten met zijn busje waar onze grote hoeveelheid koffers in moeten passen. Nog een klein uurtje rijden voordat we kunnen gaan slapen.
3.30: We have landed in Dakar. Pape (a Senegalese co-worker of Accion Senegal, friend of Albert’s and guide during our trip) is waiting for us with his van in which we have to fit our huge amount of luggage. We have to drive for another hour before we can go to sleep.

4u30 (lokale tijd): Eindelijk aangekomen op onze slaapplek. Iedereen is moe, dus we gaan meteen slapen.
4.30 (local time): We have finally arrived at our place to sleep. Everyone is really tired, therefore we are going to bed immediately.

Dag 1 (07/11/’15): Kaolack
Day 1 (07/11/’15): Kaolack

9u30: Na een korte nacht nemen we rustig de tijd om wakker te worden en te ontbijten. We bleven slapen bij Madame Berthe. Stromend water was er niet voor iedereen, maar we waren al heel blij met ons bed en een ventilator om een beetje (met de nadruk op een beetje!) af te koelen. Na het ontbijt vertrekken we naar natuurreservaat Bandia. Onderweg is de armoede al heel duidelijk, al is dit lang nog niet het ergste wat we zullen zien hier in Senegal. De straat is één grote vuilnisbelt en alle auto’s zien eruit alsof ze van een autokerkhof komen.
9.30: After a short night of sleep we take our time to wake up and have breakfast. We stayed the night with Madame Berthe. There wasn’t enough running water for everyone, but that did not stop us from being satisfied with a bed and a fan to cool off a little (stressing a little !!). After breakfast, we left for the nature reserve Bandia. During the ride, the poverty was clearly visible around us, however we know that we will see way worse here in Senegal. There is garbage everywhere in the streets and the cars here look like they were taken from the trash.

10u30: Aangekomen in het natuurreservaat. We rijden zo’n 1,5 uur rond en zien allerlei dieren zoals struisvogels, giraffen, apen, antilopen, hyena’s,  … We komen ook een Baobab tegen. Deze bomen hebben meestal grote gaten. Hierin liggen troubadours begraven uit de etnische groep Serer omdat ze niet werkten, maar enkel voor vermaak zorgden en de bevolking daarom geloofde dat de grond onvruchtbaar zou worden als troubadours begraven zouden worden. Dit is het meest toeristische dat we tijdens deze reis zullen doen. Na de tocht door het natuurreservaat drinken we nog iets in de bar en zien we een hele groep krokodillen en nog wat aapjes die over de daken springen.
10.30: We have arrived in the nature reserve. We are driving around for like 1,5 hour and see all kinds of wild animals like ostriches, giraffes, monkeys, antelopes, hyenas, … We also notice a Baobab. These trees usually have large holes in them. In these holes lie dead street musicians (Troubadours) from the ethnical group of Serer. The population believe that because this group did not work during their life, but solely entertained people, the ground would turn infertile if these people were to be buried. This visit will be the most tourist activity during our trip. After the ride through the nature reserve we go to have a drink in the bar belonging to the reserve and while we’re there we see an entire group of crocodiles and some monkeys climbing and jumping on the roofs.

13u30: Na een kort ritje komen we aan bij een lokaal restaurantje om iets te eten. Na het eten laden we de bagage weer in het busje van Pape bij Madame Berthe en vertrekken we naar ons hotel in Kaolack.
13.30: After a short ride we arrived in a small local restaurant to grab a bite to eat. After lunch we reload Pape’s van with our luggage at Madame Berthe’s place and we leave for our hotel in Kaolack.

17u30: We komen aan in ons hotel en spenderen de rest van de avond daar. Het ziet er verrassend mooi uit en we nemen nog een duikje in het zwembad. Na een frisse douche is het tijd voor het avondeten en gaan we op tijd naar bed. Iedereen is nog moe van de lange reis en morgen moeten we weer vroeg op voor een autorit van zo’n 6 uur naar onze volgende bestemming.
17.30: We arrive in the hotel and we will be spending the rest of the evening here. It looks surprisingly nice and we go for a swim in the pool. After a nice shower we are having dinner and we will be going to bed early. Everyone is still tired from the long trip we have had and tomorrow we will have to get up early again for a 6-hour drive to our next location.